در مسیر ادغام سازی

در مسیر ادغام سازی

از اوته کایزر

یادگیری زبان، محل زندگی و کار: اینها موضوعاتی مهم برای مهاجرین بودند وهستند. ازاینرو تیم تونیوز از اولین تاریخ انتشار روزنامه خود در دسامبر 2015 به این مسائل پرداخته است. البته در آن زمان قابل پیشبینی نبود که این روزنامه وموضوعات آن در طول 150 شماره شامل چه تغییراتی خواهند شد. حال به مرور بعضی از دستاوردهای این روزنامه خواهیم پرداخت.

زبان: در قسمت موفقیت ها در این بخش یکی از همکاران تونیوز موفق به دریافت مدرک زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه شده است. محل زندگی: یکی از همکاران خانم همراه خانواده خویش با وجود سختی پیدا کردن خانه، در حال حاضر موفق به پیدا کردن آن شده است. کار: بعضی از مهاجرین دوره کارآموزی یا دوره درسی در دانشگاه را شروع کرده اند و از تونیوز به این خاطر خداحافظی کرده اند. البته بالا بردن مهارت های افراد برای ورود به بازار کار از جمله اهداف برنامه های روزنامه ی تونیوز بوده است.

نگاهی به گذشته: بنا بر گفته ی ولفگنگ سنوالد در سال 2015، هیئت تحریریه تونیوزدر نظر داشت تا در مورد موضوعاتی که برای مهاجرین از اهمیت بیشتری برخوردارند، مطالبی را به نشر برساند و البته پیشنهاداتی کمک کننده نیز برای مهاجرین ارائه دهد.

به طور مثال همکاران روش ها و ترفندهایی که خود در یادگیری زبان از آن استفاده کرده اند به دیگران بازگو میکنند.

 تیم تونیوزهمچنان در مورد بسیاری از موضوعات و مسائل کاربردی و روزمره مورد نیاز مهاجرین نیز اطلاعاتی را بدست آورده و در اختیار مهاجرین قرار داده است که از جمله میتوان به سوالاتی از قبیل: چه طور میتوان تیکت قطار را خریداری کرد؟ یا چطور به طور صحیح زباله ها را جدا یا تفکیک نماییم! پاسخ به این سوالات در ابتدا به زبان های آلمانی و انگلیسی و به مرور زمان به زبان های عربی و دری نیز به نشر رسیده است.

یا همچنان سوالاتی در زمینه قوانین اقامت یا قبولی اجتماعی : که البته در سال اول تونیوز مطالب خود را به دلیل اهمیت بیشتر وقف مسائل پیچیده تر میکرد.

نه تنها روزنامه ی تونیوز از لحاظ محتوایی انکشاف کرده است، بلکه فعالیت های خود را در نیز در صفحات اجتماعی نیز گسترش داده است. از آپریل سال 2016 تمامی اخبار این روزنامه را در صفحه فیسبوک این شبکه نیز میتوانید مرور کنید. از شروع سال 2017 روزنامه دیواری ها و مجله ها برای کمپهای مهاجرین توسط بریت اگبینوا در شهرستان فرستاده میشود. همچنان اعضای تونیوز در نشستهای مختلف که همراه مهاجرین در قریه جات دارند، سوالهای آن ها را یادداشت و در مورد آنها تحقیق کرده و پاسخ آنها در شماره بعدی روزنامه به نشر میرسانند. از سپتمبر سال 2017 تونیوز همراه با اپلهوس درتوبینگن و رادیو آزادی موج ووسته، یک جشنی برگزار میکنند. این جشن که” برای همه” نامیده شده است توسط کلارن مازرلو برگزار میگردد. در معلومات مجله صدای توبینگن انترنشنال، گروه هایی که به صورت زنده در جشن ” برای همه” برنامه موسیقی اجرا میکنند را معرفی میکند.

در حال حاضر حدود 20 نفر از مهاجرین به عنوان مینی جاب (وظیفه ی نیمه روزه) یا به صورت خدمت داوطلبانه یک ساله درتونیوز تحت نظر یک تعداد ترینر کار میکنند. در نسخه ویژه مجله که تحت عنوان” اهمیت انتخابات” که به تازگی به چاپ رسید، مهاجرین در مورد انتخابات در کشورهای خود صحبت کردند.

به تازگی فعالیت های تونیوز به صورت آنلاین بیشتر شده است. از مدتی به این سو با حضور مصطفی الیاسین یک عکاس حرفه ای نیز در تیم تونیوز وجود دارد. در ماه مارچ 2019 اداره ولسوالی (شهرستان) توبینگن نمایشگاهی ازعکس های وی در مورد وضعیت اجتماعی در تهران که از سانسور نجات یافته بودند، برگزار کرد. چند ماه قبل از آن نیز احمد صالح در همین مکان نمایشگاهی با موضوع “کودکی مابین آوارها” را با عکسهایی از فیراز عبدالله در مورد زندگی روزمره مردم در جنگ سوریه برگزار کرد. مدتی کوتاه بعد ازآن نیز مجلات و روزنامه دیواری های تونیوز دیزاین جدیدی به خود گرفت.

افراد همکار در تونیوز به خاطر معلومات زبانی بهتر همیشه به عنوان افراد مصاحبه شونده در بخش های مختلف دعوت میگردند. که به طور نمونه میتوان به کنفرانس ” مهاجرین خانم در مسیر ادغام سازی” که در آگوست 2018 برگزار شد یاد کرد. خانم آنته ویدمن موس نماینده ویژه دولت مرکزی نیز به عنوان مهمان در این کنفرانس حضور داشت که حضورشان از اهمیت خاصی برای تونیوز برخوردار بود.

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Leave a Comment

Contact Us

Magazine Html