بین فرهنگ ها: یک سکه یونانی از هندوکش

توسط استفان کرمنیک

در مجموعه ما درباره سکه های باستانی، یک سکه باستانی پادشاه هندو یونانی مناندر اول از مجموعه سکههای موسسه باستانشناسی کلاسیک در دانشگاه توبینگنبا جزئیات بیشتری ارائه می شود.

سکه به اصطلاح دراکما، یک سکه نقره ای به قطر ۱۷ میلی متر و وزن ۲.۴۱ گرم است. در قسمت جلو نیم تنه مردانه ای را می بینیم که به صورت نیمرخ درسمت راست نشان داده شده و یک بند پهن، به اصطلاح دیادم، در موهای خود دارد. دو روبان بلند از دیادم به سمتپایین آویزان است. تیارا نه تنها یک مدل سرشسته و رفته است، بلکه در دوره هلنیسم (تقریباً ۳۰۳۳۶ قبل از میلاد) نماد پادشاهان محسوب می شد. رومی سازی

BAΣIΛEΩΣ ΣΩTHPOΣ MENANΔPOY

Rückseite einer Silbermünze des indo-griechischen Königs Menander I., Tüb. Inv. Slg. Hommel 2335 (Inv. neu). Foto: Stefan Krmnicek, Universität Tübingen.

به زبان یونان باستان است و توضیح می دهد که این اثر ازشاه و نجات دهنده منانراست. در نگاه اول شخص بلافاصله سکه را به عنوان یک سکه یونان باستانخطاب می کند: پادشاه از یک دیادم به عنوان نمادی از قدرت خود استفاده می کند، افسانه حاکم را به خط یونانی نام می برد و پادشاه یک نام یونانی دارد. علیرغم ظاهر کاملا یونانی، این سکه در منطقه مدیترانه ضرب نشد، بلکه ۵۰۰۰ کیلومتر در شرق، در منطقه بین هندوکش و دره سند ضرب شد. این سکه را به منبع ویژهای برای تاریخ فرهنگی دوران هلنیستی در آسیای مرکزی و جنوبی تبدیل می کند. در حال حاضر از اواخر قرن ۳ قبل از میلاد پادشاهی یونان در شمال افغانستانفعلی وجود داشته است. از قرن ۲ قبل از میلاد منطقه قدرت را میتوان به دره سند گسترش داد تا اینکه حاکمان یونان در پایان قرن اول قبل از میلاد مسیح را دراختیار بگیرند. سرانجام در طوفان مردم و سوارکاری و عشایر آسیای میانه نابود شدند. برای تحقیق در مورد پادشاهان هلنیستی این زمان، سکه ها منبع درجه یکمنابع هستند، زیرا منابع مکتوب و مادی در مورد تاریخ وقایع منطقه بسیار ضعیف است. برخی از حاکمان تنها با ذکر آنها در سکه ها شناخته می شوند. حتیاشاراتی به زندگی مناندر اول وجود دارد که از تاریخ نگاران و جغرافی دانان یونانی استرابون و پلوتارک روی سکه ما به تصویر کشیده شده است. بنابراین میدانیم که مناندر اول پادشاه مهم یونان بود که در حدود ۱۶۰۱۳۰ قبل از میلاد زندگی می کرد. قبل از میلاد ناحیه وسیعی را فتح کرده بود که از هندوکش به سمتشمال غربی هندوستان در حال گسترش بود. منبع جالب دیگر برای سلطنت مناندر اول کشف یکی از سکه های وی در دومین مرحله ساختمانی قدیمی در یک معبد بودایی است. این یافته ثابت می کند که حاکم یونان ظاهراً به سنت و آیین محلی احترام گذاشته و آن را ترویج کرده است.

Vorderseite einer Silbermünze des indo-griechischen Königs Menander I., Tüb. Inv. Slg. Hommel 2335 (Inv. neu). Foto: Stefan Krmnicek, Universität Tübingen.

عکس سکه ما این مشاهدات را تأکید میکند. ما الهه یونانی آتنا را می بینیم که با کلاه ایمنی درسمت چپ ایستاده است. در دست راست بلند شده خود دسته ای از صاعقه را در دست دارد و در سمت چپ خود سپر را بالا آورده است. بلافاصله میتوان این تصویر را به عنوان یک سکه یونانی معمولی و نه چندان غیرمعمول از دوران هلنیسم مورد توجه قرار داد. بااینحال، افسانه پشت آن با حروف یونان باستان نوشته نشده است، بلکه در خاروستی، یک خط محلی باستانی از شرق افغانستان و شمال پاکستان نوشته شده است. این کتیبه عبارت جبهه را در خروستی، یعنیشاه و منجی مناندرباز تولید می کند. در نظر گرفتن هر دو زبان وسیستم های نوشتاری توسط نخبگان یونانیهلنیستی و جمعیت محلی در رسانه رسمی سکه نشان میدهد که جمعیت در قلمرو مناندر اول چقدر ناهمگن و چندفرهنگ بوده است. چنین سکه های دو زبانه دردوران باستان بی نظیر است. با اینحال، آنها به وضوح به ما نشان می دهند که پول چگونه یک نیروی تلفیقی رابط بین فرهنگ های مختلف اعمال می کند. کسانیکه بیشتر به چنین داستان های مهیج علاقه مند هستند میتوانند سکه های باستانی سوریه، عراق و افغانستان را در موزه فرهنگ های باستانی دانشگاه توبینگن درقلعه بلند توبینگن مشاهده کنند. حتی در مواقع کرونا و موزه های بسته یا برای هر کسی که خارج از توبینگن علاقه مند باشد، سکه حاضر در

در کابینت سکه دیجیتال رایگان است موسسه باستان شناسی کلاسیک قابل تحسین کردن است.

tun21042701

Vorderseite einer Silbermünze des indo-griechischen Königs Menander I., Tüb. Inv. Slg. Hommel 2335 (Inv. neu). Foto: Stefan Krmnicek, Universität Tübingen.

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html