جنگ، فقر و اکنون ویروس کشنده ای کرونا در افغانستان

از سجیه یارمل

افغانستان سال‌ های زیادی درگیرجنگ‌ های ویرانگر بوده است. مردم صدمات روحی و روانی سخت و طاقت فرسایی را متحمل شده اند. میلیون‌ها انسان کشته،  آواره  و مهاجر گردیدند. طالبان، گروه تروریستی که با ادعای جهاد و تطبیق شرعیت اسلامی از ده سال بدیسو جان میلیون ها افغان را گرفتند و هیچگاه مهال ایجاد زندگی مرفه را برای مردم افغانستان نداده اند. بعد از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۲ توسط نیروهای آمریکای و  ائتلاف بین المللی جنگ هنوز ادامه دارد  و روزانه ده ها فرد نظامی وغیر نظامی حتی در کابل پایتخت کشور قربانی میشوند

فقر و گرسنگی تهدیدی دیگری که از جنگ منشأ گرفته است. جمعیت بیش از ۳۰ میلیونی افغانستان که بیشتر از نیم نفوس آن زیر خط فقر قرار دارد، با امکاناتی اندکی تلاش برای زنده ماندن میکنند.

اکنون أفغانستان با تهدید جدیدی ویروس مرموز و کشنده ای کووید ۱۹مواجه است. شیوع این بیماری با مردم فقیر و جنگ زده ای این کشور چی خواهد کرد؟

وزارت صحت افغانستان اعلام کرد:” در فقدان تدابیر جدی و قرنطینۀ کامل کشور، ٢۱۰ هزار افغان می توانند به ویروس کرونا مبتلاء شوند و ١١٠هزار تن جان خود را از دست بدهند. “ که این آمار بیشتر از رقم کشته شده گان جنگ در سال های اخیر خواهد بود.

در تازه ترین گزارشات به تاریخ ۲۰ ماه می -آمار بیماران کووید۱۹ در افغانستان به ۸۱۴۵ تن میرسد که جان ۱۸۷ تن را گرفته و ۹۳۰ تن دیگر بهبود یافته اند.

حکومت أفغانستان برای جلوگیری از گسترش این ویروس، محدودیت گشت‌وگذار را بر شهرهای بزرگ افغانستان وضع کرده است. مکاتب، دانشگاها، مساجد، دفاتر دولتی، شرکت های خصوصی و فروشگاه ها همه به شکل اجباری تعطیل اند. پولیس در تمام نقاط شهر مانع گشت و گذار و فعالیت مردم میشود. مردم در صورت عدم رعایت دستورات تعین شده مجازات و یا جریمه نقدی میشوند، اما هنوز هم شیوع این بیماری به سرعت رو به افزایش است و جان افراد زیادی را به خطر مواجه ساخته است.

فساد موجود در حکومت، مبارزه با این ویروس را برای مردم مشکل ساخته است. حالانکه روزانه ده ها نفر به درب شفاخانه های کابل و شهرهای دیگر بر اثر این بیماری جان میدهند، هیچ نوع گزارشی مبنی بر مصرف پول های کمکی کشور های بین الملل در دسترس نیست.

tun042002

Impressionen zum Leben in Zeiten der Corona-Pandemie: Foto: tünews INTERNATIONAL; Mostafa Elyasian, 15.04.2020

اطلاعات بیشتر راجع به کرونا به زبان شما در اینجا

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Leave a Comment

Contact Us

Magazine Html