کلاسهای زبان آلمانی در شهرستان توبینگن

دوره هاى آموزش زبان آلمانى

کلاسهای زبان آلمانی در شهرستان توبینگن

مؤلف نعیم نظری

در شهرستان توبینگن کلاسهای زبان آلمانی متعددی وجود دارد. وضعیت پناهندگی و ملیت افراد تعیین کننده این است که چه کسی در کدام کلاس شرکت کرده میتواند. بطور عموم میتوان کلاسها را به دو دسته تقسیم کرد: کلاسهای زبان برای افرادی که درخواست پناهندگی آنها قبول شده است، و کلاسهای زبان برای افرادی که درخواست پناهندگی آنان هنوز قبول نشده است و یا اینکه درخواست آنان رد شده  است و دولدونگ دارند.

کلاسهای ادغام B1 (Integrationskurs): مهمترین کلاس برای مهاجرین کلاسهای ادغام میباشد که هدف آن رسیدن به سطح B1 است. اگر شما با حروف الفبای لاتین آشنایی داشته باشید، میتوانید این کلاسها را از سطح A1 شروع کنید. این دوره 600 ساعت درسی را در بر میگیرد و در ختم آن شما باید 100 ساعت دوره آشنایی با سیاست و جامعه آلمان را بگذرانید. اگر شما به الفبای لاتین تسلط ندارید، کلاس ادغام را با یادگیری الفبا شروع خواهید کرد و دوره آن طبیعتا بیشتر از 7 ماه طول خواهد کشید. در ختم کلاس ادغام از شما امتحان گرفته میشود. اگر شما امتحان را قبول شوید به شما سند B1 اعطا خواهد شد. اگر در امتحان ناکام ماندید، میتوانید این کلاس را یکبار دیگر تکرار کنید، این بار اما فقط 300 ساعت درسی.

نکته مهم: اگر شما بعد از تکرار کلاس، دوباره در امتحان ناکام شدید، میتوانید در کلاسهای دیگری که به نام (DeuFöV) هستند اشتراک کنید. هدف این کلاسها رسیدن به سطح A2 و B1 میباشد. برای دریافت مجوز شرکت در این کلاسها باید به مشاور خود در جاب سنتر و یا اداره کار مراجعه نمایید.

چه کسانی میتوانند در کلاسهای ادغام شرکت کنند: تمام افرادی که درخواست پناهندگی آنان قبول شده باشد، میتوانند در کلاسهای ادغام شرکت کنند. علاوه بر آن، مهاجرین پنج کشور سوریه، عراق، ایران، سومالی و اریتره حتی در جریان پروسه پناهندگی میتوانند در این کلاسها شرکت کنند. دلیل این امر این است که احتمال قبول شدن درخواست پناهندگی مهاجرین این کشورها در حال حاضر بالا است. نکته مهم ان است که مهاجرین این پنج کشور باید بلافاصله بعد از دادن درخواست پناهندگی، خود را به این کلاسها ثبت نام نمایند. زیرا اگر آنها خود را ثبت نام ننموده و درخواست پناهندگی آنان رد شود، آنها دیگر اجازه شرکت در این کلاسها را نخواهند داشت.

مجوز اشتراک در کلاسهای ادغام: افرادی که درخواست پناهندگی آنان قبول شده است میتوانند مجوز شرکت در کلاسهای ادغام را از اداره امور مهاجرین و یا جاب سنتر شهر خود دریافت کنند. افرادی که از پنج کشوری که در بالا ذکر شده آمدند، باید برای ثبت نام به این کلاسها مستقیم به کورسهایی که این صنفها را برگزار میکنند مراجعه نمایند. کورس مربوطه درخواست آنها به اداره کل امور مهاجرین و پناهندگان (BAMF) برای تایید و پرداخت هزینه میفرستد.

محل برگزاری کلاسهای ادغام: در شهرستان توبینگن کلاسهای ادغام در شهر توبینگن و روتنبورگ برگزار میشوند. در توبینگن انیستیتوتهای (VHS, Infö, Vatter, SIT) و در رونتبورگ انیستیتوت (VHS) برگزار کننده این کلاسها هستند.

اگر شما اجازه شرکت در کلاسهای ادغام را ندارید یعنی اینکه: در جریان پروسه پناهندگی هستید، و یا درخواست پناهندگی شما رد شده است و دولدونگ دارید، میتوانید در کلاسهای ذیل زبان آلمانی را فرا گیرید:

سطح A1 (FlüAG-Deutschkurse): سطح A1 را میتوانید شما در شهر توبینگن در (Schlatterhaus)، در موسینگن در (Mütterzentrum) و در روتنبورگ در (VHS) بیاموزید. برای ثبت نام در این کلاسها شما نیاز به مجوز از جایی ندارید، بلکه میتوانید با مدرک شناسایی خود به کورسهای نامبرده مراجعه کنید.

سطح B1 (VwV-Deutschkurse): این کلاسها نیز برای افرادی است که اجازه اشتراک در کلاسهای ادغام را ندارند؛ یعنی افرادی که پروسه پناهندگی آنان هنوز در جریان است و یا دولدونگ دارند. برای اشتراک در این کلاسها شما باید حداقل تا سطح A1 آلمانی بلد باشید. اگر سند A1 ندارید، در زمان ثبت نام از شما امتحان تعیین سطح گرفته میشود.

محل برگزاری: در حال حاضر انستیتوتهای زبان SIT و VHS در توبینگن این کلاسها را برگزار مینمایند. برای افرادی که شاغل هستند و روز نمیتوانند در کلاسها اشتراک کنند، در حال حاظر VHS یک کلاس زبان B1 شبانه برگزار کرده است.

کلاسهای زبان سطح B2 و C1 (DeuFöV-Sprachkurse): با کسب سطح B1 شما قادر خواهید بود تا در سطح ابتدایی مشکلات روزمره خود را به زبان آلمانی حل نمایید. اما اگر شما تصمیم دارید که اوسبیلدونگ انجام دهید و یا اینکه در پوهنتون/دانشگاه تحصیل نمایید، سطح B1 کافی نیست. برای انجام اوسبیلدونگ داشتن سند زبان خاصی الزامی نیست، اما بر اساس تجارب پیشنهاد میشود تا سند B2 را داشته باشید. چون افراد زیادی در سالهای اخیر که سطح زبان آنان کمتر از B2 بود، نتوانستند درس در مکاتب را بفهمند و اوسبیلدونگ خود را ترک کردند. برای تحصیل در دانشگاه باید زبان شما در سطح C1 باشد و یکی از سندهای (DSH, Test-DAF) را داشته باشید.

مجوز اشتراک در کلاسهای B2 و C1: در این کلاسها همه میتوانند شرکت کنند، حتی افرادی که در جریان پروسه پناهندگی هستند و یا دولدونگ دارند. طبیعتا شرط شرکت در این کلاسها داشتن سند B1 است. اگر شما هزینه زندگی خود را از جاب سنتر دریافت میکنید، برای گرفتن مجوز به مشاور خود در جاب سنتر مراجعه کنید. در صورتی که شما سر و کاری با جاب سنتر ندارید، باید خود را در اداره کار (Agentur für Arbeit) ثبت کنید و مجوز اشتراک در کلاسها را از آنجا اخذ کنید.

محل برگزاری کلاسها: در شهر توبینگن در حال حاضر انستیتوتهای SIT, Vatter, BBQ, Infö کلاسهای B2 را برگزار مینمایند. در رونتبورگ VHS این کلاس را برگزار میکند.

خلاصه: اگر فردی واقعا تمایل به یادگیری زبان آلمانی داشته باشد، حتما کلاسی مطابق نیاز و شرایط خود در شهرستان توبینگن پیدا خواهد کرد. در مقایسه با دیگر شهرهای آلمان، در توبینگن امکانات زیادی برای یادگیری زبان آلمانی بخصوص برای افرادی که اجازه شرکت در کلاسهای ادغام را ندارند، وجود دارد.

معلومات: شما میتوانید لیست تمام کلاسهای زبان آلمانی که در شهرستان توبینگن برگزار میشود را بر روی وبسایت اداره شهرستان توبینگن پیدا کنید. این لیست همیشه بروز رسانی میشود و اطلاعات داخل آن جدید و موثق هستند. برای پیدا کردن لیست به سایت ذیل مراجعه کنید و در بالای صفحه در بخش جستجو عبارت (Deutschkurse) را وارد کنید، بعد بر روی اولین عنوان در صفحه ای که ظاهر میشود کلیک کنید. آدرس وبسایت (www.kreis-tuebingen.de

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Leave a Comment

Contact Us

Magazine Html