نادیا مراد مبارزه برای عدالت مردم او

جايزه نوبل

نادیا مراد مبارزه برای عدالت مردم او

از میشایل سایفرت

 

با آیاد مهاجر فراری ایزدی به آلمان و برخی از اعضای فامیل او در یک آشپرخانه نشستیم. یک خانواده 12 نفری که در یک خانه در محدوده توبینگن زندگی میکنند. بر دیوار خانه پرچم بزرگ آلمان آویزان است. ما میخواهیم راجع به نادیا مراد 25 ساله که با آیاد هم مذهب است و در دسامبر 2018 برنده جایزه نوبل شد صحبت کنیم. زمانی که من این را شنیدم بطور باور نکردنی خوشحال شدم مثل این میماند که من خودم برنده این جایزه شده ام و مثل من همه یزیدیان نیز خوشحال شدند. آیاد میگوید: او برای ما بسیار مهم است، او صدای ماست، او برای ما مقدس است. نادیا مراد نیز در بادن-وورتمبرگ در اشتوتگارت زندگی کرده است. نادیا همیشه در ماه اپریل به جشن سور که برای آغاز سال نو وبهار نو برای یزیدیان است می آمد و آیاد در آنجا با او آشنا شد. نادیا مراد حدودأ 1000 زن از اردوگاه های پناهندگان از شمال عراق را در سال های 2015–2016 را تحت یک برنامه ویژه به بادن-وورتمبرگ انتقال داده است. تمام این زنان تحت تأثير خشونت دولت به اصطلاح اسلامی بودند و به شکل فجیح بعد از کشته شدن اعضای خانواده هایشان مورد بد رفتاری و فحشای اجباری قرار گرفتند. بدترین تاریخ برای یزدی ها 3 آگوست 2014 است، زمانی که منطقه سنجار در شمال عراق توسط اعضای دولت به اصطلاح اسلامی ده ها هزار نفر قتل عام شدند و ده ها هزار نفر محکوم به شکنجه و فرار شدند. آیاد دقیقاً آن روز را به یاد می آورد که همراه با خانواده خود از سنجار به کوه ها فرار کردند و در آنجا مدت یک هفته پنهان شدند. سپس آنها قادر به رفتن به راهپیمایی 60 کیلومتری بطرف سوریه تحت حمایت یک گروه شبه نظامی کردی شدند. از آنجا به اردوگاه های پناهندگان در شمال عراق کردستان انتقال داده شدند، به جایی که آنها در امنیت بودند اما همانند نادیا مراد مجبور بودند در شرایط وحشتناک زندگی کنند.

این نفرت دولت به اصطلاح اسلامی از کجا آمده است؟ گر چه یزیدیان که کردی صحبت می کردند از قرن ها پیش در همان منظقه ها همراه با مسلمانان یکجا زندگی می کردند اما دارای دین کاملاً جداگانه بودند و بنام کافر شناخته می شدند. مثل یهودیان، مسیحیان، مسلمانان عقیده آنها نیز به یک پروردگار است اما در دین آنها کتاب مقدسی وجود ندارد. اما اساس سنت آنها شفاهی است. آیاد می گوید : دین ما آزاد است و اجتماع یزیدیان همانند خواهر وبرادر یک خانواده هستند. نادیا مراد توسط دایره عملیات نجات یکباره گی در سراسر کشور به آلمان آمد زمانی که کرتیش من نخست وزیر بادن-وورتمبرگ بود. او در عراق منتخب شد تا داستان خود را بازگو کند. او از من پرسید که آیا در آلمان مجبور به سکوت هستم؟  او احساس میکرد اگر گزارش بدهد جان سالم بدر میبرد. او عالم دین میشایل بلومه را بخاطر می آورد که عملیات نجات در برابر رادیو آلمان را برنامه ریزی کرده بود. او بطور عمومی راجع به آنچه که به وی و به یزیدیان انجام داده بود در مقابل رسانه ها، سیاستمداران و سرانجام سازمان ملل متحد صحبت کرد. در نیویارک او فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای قربانیان قاچاق انسان شد. او یک کتاب نوشت تحت عنوان “من صدای شما هستم”. آیاد آن کتاب را به من نشان داد او میخواهد آنرا بخواند زمانی که کمی بهتر آلمانی یاد گرفت.

آیاد احترام زیادی به تعهد خود دارد. شما حمایت مردمی تمام مملکت های که یزیدیان را کمک می کنند میخواهید. او میداند که از کدام شجاعت استفاده کندکه برای آنها خطرناک واقع شود. راجع به تهدیدات تروریستی هیچ کس نمی داند. او همچنان موفق شد به کشور هایی مانند:فرانسه، اتریش، هلند و به خصوص کانادا که پناهنده های ایزدی را ثبت نام کردند. حدود 500000 ایزدی در جهان زندگی می کنند که بسیاری از آنها در دهه های گذشته مهاجرت کرده اند. آیاد متردد به این است که آیا دوباره شهرها و روستا های شمال عراق مناطق اصلی خود را خواهند گرفت!  گزارش شده که سنجار به شهر ارواح تبدیل شده است. زیارت مقدس لالش شمالی از موسل قابل دسترس استو نادیا مراد نیز دو ماه پیش آنجا بود. اما هنوز هم حدود 1300 زن ناشناخته و بی سرنوشت هستند. نادیا مراد و وکیل حقوق بشر آملکلونی میخواهند مقامات ای،اس را در دادگاه بین المللی جنایی در لاهه محاکمه کنند. از صحبت های نادیا مراد در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل یک در خواست تجدید نظر به سران کشورهای کل جهان: امروز من می خواهم پیامی از سوی همه بازماندگان و پناهندگان این دنیا به شما بفرستم. آنها کسانی هستند که میتوانند امیدوار باشند یا رنج بکشند. این شما هستید که تصمیم گیرنده هستید که آیا یک دختر ساده مثل من می تواند یک زندگی ساده را ادامه دهد؟ تا زمانی که در مناطق مناقشه ای این جهان صلحی وجود نداشته باشد! ما نباید درهایمان را بروی زنان و کودکان ببندیم. دنیا فقط یک قانون دارد، قانون انسانیت. من از شما یک خواهش دارم :مردم را در جایگاه اول قرار بدهید. این زندگی نه تنها فقط برای شما و خانواده های شما ایجاد شده بلکه مانیز حق زندگی داریم و میخواهیم زندگی کنیم. اگر این کار سر بریدن آدم ها، زنان مجبور به فحشا، تجاوز به کودکان و ملیون ها فراری و اخراجی شما را به ایجاد تفاوت تحریک نکند پس چه زمانی شما تفاوت ایجاد خواهید کرد؟

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Leave a Comment

Contact Us

Magazine Html