آلبانی: زمین لرزه شدید و حالا کرونا

میشایل زایفرت

آلبانی به عنوان یکی از اولین کشورهای اروپا در اوایل ماه مارچ برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا  اقدامات شدیدی را در دست گرفت. توسط یک قانون سخت ممنوعیت خروج از خانه، زندگی اجتماعی کاملا فلج شد. بین ساعت 5 صبح تا 1 بعد از ظهر فقط یک نفر از اعضای یک خانواده و آنهم فقط برای حداکثر یک ساعت اجازه ترک خانه را دارد تا مواد غذایی مورد نیاز را تهیه کند. 24 ساعت قبل  خارج شدن از خانه، باید اجازه نامه ای از پلیس توسط پیام دریافت شود. آخر هفته ها، از بعد از ظهر شنبه تا صبح دوشنبه ممنوعیت خروج از خانه عمومی وجود دارد. افراد کهن سال به هیچ عنوان اجازه خروج از خانه را ندارند. وسایل نقلیه عمومی به طور کلی تعطیل شدند، ماشین های شخصی هم تنها اجازه رفت و آمد بین محل کار و خانه را دارند. کنترل ادارات دولتی بسیار وسیع میباشد: تمام خیابان ها و مکان ها توسط پلیس و واحد های مسلح ارتش کنترل و برسی میشوند، حتی از پهپاد برای کنترل هرچه بیشتر به کار گرفته میشود.

تمام این اقدامات شدید بدلیل ترس از سیستم ضعیف صحی آلبانی میباشد، زیرا با شیوع همه گیر این ویروس اتفاق بسیار ناگواری رخ خواهد داد. ادی راما نخست وزیر آلبانی خود شخصا مسولیت مدیریت بحران مبارزه با کرونا را به عهده گرفته است. این سیاستمدار کاریزماتیک از سال 2013 قدرتمندترین شخص سیاسی در آلبانی میباشد. او بیش از 2 متر قد دارد، بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال بوده و همچنان نقاش میباشد (دو نمایشگاه کوتاه مدت از کار های خود را تا به حال در آلمان برگزار کرده است). راما برای انتقال پیام های خود به مردم نه تنها بر روی فیس بوک ویدئو به اشتراک میگذارد بلکه به تمام مردم آلبانی پیام صوتی و کتبی مستقیم میفرستد. نمونه ای از پیام های وی که توسط خانومی از روزنامه تگس سایتونگ منتشر شده بدین ترتیب است: “سلام، من ادی هستم. دستانت را بشور و در خانه بمان! ما باهم از پس این وضعیت برخواهیم آمد! از راه دور در آغوش میگیرمت!”

اعداد و ارقام رسمی افراد آغشته شده به کرونا نشان میدهد که اقدامات سخت دولت تاثیرات بسیار خوبی داشته است. در 30 آپریل فقط 733 نفر دچار کرونا شده بودند که 385 نفر از آنها در مدت کوتاهی سلامتی خود را دوباره به دست آوردند. 31 نفر هم فوت کردند. البته تنها 8253 تست از سه میلیون باشنده این کشور گرفته شد. بر اساس گفته ناظران، بسیاری به اعداد و ارقام اعلام شده باور ندارند و تعداد زیادی از کشته شده ها ثبت نشده اند. در مطبوعات این سوال مورد توجه قرار گرفت، که چرا کرونا در کشورهایی که قبلا نظام کمونیستی داشتند سرعت شیوع کمتری داشته است. شاید به این دلیل است که قبلا مردم این کشورها در مقابل توبرکلوز واکسن شده اند.

 اقدامات دولت در قبال کرونا هر دو هفته بررسی میشود. اخیرا آزادی بیشتری به مردم داده شده است. یک ساعت اجازه خرید به دو ساعت افزایش یافته و بیرون آمدن از خانه در بعد از ظهر هم آزاد شده است. با دلایل قانع کننده میشود که اجازه خارج  شدن از خانه را به دست آورد. افراد مسن اجازه خارج شدن از خانه را در روز های شنبه بین ساعات  9 تا 11 دارند، و کودکان تا 14 سال با همراهی مادران خود در روزهای یکشنبه ( پدر و یا وابستگان مرد اجازه همراهی کودکان را ندارند). جریمه های بسیار سنگینی وضع شده  که آلبانیایی ها با متوسط حقوق 300 یورو ماهانه توان پرداخت آن را ندارند. البته در بسیاری موارد پلیس از جریمه کردن مردم چشم  پوشی میکند. بطور مثال با دیدن بچه ها در حین بازی در کوچه آژیر را به صدا در می آورد تا بچه ها متوجه خطای خود بشوند.

در آلبانی بیش از 600.000 دانش آموز وجود دارد که از دو ماه بدینسو نتوانسته اند در کلاس های درسی خود مرتب حاضر شوند. برای خانواده هایی که دسترسی به اینترنت ندارند تدریس کودکان توسط یک شبکه تلویزیونی  پخش میشود. بر اساس آمار وزارت معارف (آموزش و پرورش)، از زمان شیوع کرونا حدود 10.000 دانش آموز هیچ گونه ارتباطی با معلمان و مدرسه خود نداشته اند. مکاتب قرار است از ماه آگوست دوباره باز شوند، برای دانش آموزان مقطع پایانی از ماه جون.

به خاطر زلزله شدید 5،4 ریشتری که در26 ماه نوامبر سال 2019 در این کشور رخ داد همچنین پس لرزه های شدید آن،  مدارس به مدت 6 هفته تعطیل شدند. بیش 60 نفر بر اثر این زلزله کشته و در حدود 10.000 نفر بی خانمان شدند. پاندمی کرونا دومین فاجعه ای است که در مدت بسیار کوتاهی بر سر مردم آلبانی آمد. اتحادیه اروپا برای بازسازی آلبانی 1.5 ملیارد یورو کمک مالی کرده است که البته در شرایط کنونی تمام  فعالیت های بازسازی متوقف شده اند. اما خبر خوش حال کننده آغاز شدن بحث ورود آلبانی به اتحادیه اروپا است که در دوره ویروس کرونا به گوش میرسد.

تا سال 1991 و به مدت 40 سال آلبانی تحت سلطه ضالمانه فرمانداران کمونیست بوده، که این کشور را از تمام کشورهای اروپایی جدا کرده و به عنوان یک کشور ناشناس یاد میشد. در سال های اخیر صنعت توریست در آلبانی توسعه یافت و حتی تعداد زیادی از شرکت های مسافربری آلمانی تورهای مسافرتی به آلبانی را ارئه میکردند. این پیشرفت مثبت هم که در حال حاضر از کار افتاده است.

هیئت تحریر آ آر دی (ARD) در جنوب شرق اروپا  که در وین قرار دارد مرتب از آلبانی خبر رسانی میکند، در حال حاضر هر دو هفته وهمچنین به صورت آنلاین. همچنین توسط روزنامه های اتریشی مانند استاندارد و تاز همیشه از بالکان و آلبانی خبر منتشر میشود. اطلاعات این مقاله برگرفته از این اخبار و همچنین ارتباطات شخصی نویسنده همراه دوستان آلبانیایی ایشان میباشند. یکی از دوستان از طریق اسکایپ بیان داشت که: “پاندمی اثرات مثبت نیز به همراه داشته است. ما دوباره هوای پاک بدون دود را در تیرانا پایتخت خود تجربه کردیم و دیگر مشکل زباله هم زیاد به چشم نمیخورد.”

tun050401

 

Foto: Der Skanderbeg-Platz, zentraler Platz von Albaniens Hauptstadt Tirana, Anfang Januar 2020. Heute ist der Platz leergefegt, wir man auf Internet-Videos sehen kann, tünews INTERNATIONAL; Michael Seifert

اطلاعات بیشتر راجع به کرونا به زبان شما در اینجا

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Leave a Comment

Contact Us

Magazine Html