پرندگان مهاجر: میلیاردها مهاجر فاقد گذرنامه

توسط مایکل سایفرت

پرندگانی که در تمام زمستان آنها را ندیده ایم، چند هفته است که بازگشته اند: بیش از همه پرستوها، بلکه همچنین پرندگان جنگجوها، فاخته ها با صدای مشخص یالک لک ها. پرندگان فعال ترین مهاجران از بین تمام موجودات روی زمین هستند و نیازی به گذرنامه ندارند. تخمین زده می شود که سالانه حدود ۵۰ میلیارد پرندهدر سراسر جهان در حال حرکت هستند، یعنی یک چهارم تا یک ششم کل پرندگان. پدیده ای که مسئول این امر است، مهاجرت پرندگان نامیده می شود. اما این دقیقاً چیست؟ پیتر برتولد، پرنده شناس، که مهمترین متخصص آلمانی محسوب می شود، می نویسد: “ما این را به عنوان مهاجرت منادیان بهار و مهمانان تابستانی ماننداکثر سارها و تقریباً همه پرستوها در مهاجرت پاییزی خود به مناطق زمستانی و مهاجرت به مناطق تولید مثل در مهاجرت بهاری درک می کنیم. دارندگان رکورد جهانی در میان پرندگان مهاجر، پرستوهای دریایی قطب شمال هستند: آنها در قطب شمال و زمستان گذرانی درمناطق قطب جنوب تولید مثل می کنند. آنهاموجوداتی زنده هستند که بیشترین تعداد ساعت آفتاب را دارند، زیرا وقتی در مقصد هستند، خورشید عملاً هرگز غروب نمی کند. آنها سالانه ۴۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰کیلومتر مسافت را طی می کنند زیرا همچنین با انحراف از مسیر پرواز می کنند. با عمر ۳۰ ساله آنها به ۲.۴ میلیون کیلومتر می رسند، یعنی چهار بار رفت وبرگشت به ماه. گونه های دیگر هنگام عبور از اقیانوس و کویر از۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کیلومتر با ۱۰۰ ساعت زمان عملکرد پرواز بدون توقف را ایجاد می کنند. بااینحال، به طور معمول، مهاجرت پرندگان بسیار کندتر است: پرندگان حداقل ۵۰ کیلومتر در روز سفر می کنند.

Weltrekordler unter den Zugvögeln: die Küstenseeschwalben. Foto: Michael Seifert.

پیتر برتولد توالی معمول مهاجرت پرندگان را بااستفاده از مثال پرندگان جنگی توصیف می کند: این گونه از اروپای مرکزی به مناطق زمستانی خود در جنوب آفریقا مهاجرت می کند. پرنده جوان پس از چندهفته توسط والدین خود رها می شود و پس از آن دیگر هیچ ارتباطی با خواهر و برادر یا سایر اشخاص ندارد. پرنده به طور غريضى سفر طولانی خود را براساس برنامه های ارثی ژنتیکی برای عزیمت خود آماده می کند. این بدان معناست که اول از همه افزایش مصرف غذا از طریق خوردن و تشکیل چربی است،زیرا انرژی پرواز طولانی مدت از چربی سوزی است. وزن بدن از طریق رسوبات چربی و رشد عضلات دو برابر می شود.

Küstenseeschwalben reisen jährlich 40 000 bis 80 000 km. Hier in ihrem Brutgebiet in Island. Foto: Michael Seifert.

روز عزیمت نیز از نظر ژنتیکیتعیین می شود. آنها شب پرواز می کنند با وجود اینکه این پرندگان در روز فعال هستند: این ایمن تر است و باعث صرفه جویی در وقت و انرژی می شود. ازقطب نماى داخليبراي جهت دهي به سفر به سمت ناشناخته ها استفاده ميشود. اینها بر اساس میدان مغناطیسی زمین، صورتهای فلکی و موقعیت خورشید هنگامعزیمت هستند. در طول روز پرندگان استراحت می کنند و به دنبال توت و حشرات می گردند. درابتدا آنها فقط مراحل کوتاه را انجام می دهند و چند روز استراحتمی کنند زیرا ذخایر چربی هنوز به اندازه کافی بزرگ نیستند. هنگام عبور از مدیترانه و صحرا مراحل طولانی تری وجود دارد. به این ترتیب، تازه واردان تقریباً خودكاربه ناحیه ای می رسند كه بقیه همنوعانشان مدتهاست زمستان را سپری کرده اند. کل پرواز سه تا پنج ماه طول می کشد. پرواز برگشت بهخانه،جایی که پرندگان متولد شده و در آنجا دوباره تولید مثل میکنند، یک سوم کوتاه تر است. حقایق برگرفته از: پیتر برتولد: مهاجرت پرندگان.

یک نمای کلی. ٢٠٠٨.

tun21030201
Weißstörche ziehen im Winter nach Afrika südlich der Sahara. Sie waren lange vom Aussterben bedroht, inzwischen ist ihr Bestand aber wieder angestiegen auf weltweit über 200 000. Foto: Michael Seifert.
TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html