سکه یونان باستان از اوکراین شاهد جنگ بیش از ۲۰۰۰ سال پیش است

نوشته استفان کرمنیچک

هرکسی که این روزها در مارس ۲۰۲۲ اخبار را بخواند، در مورد درگیری های تلخ در شهرها و روستاهای کناررودخانه باگ جنوبی می شنود. به عنوان یک رودخانه گسترده، یک مانع نظامی طبیعی و در نتیجه از نظراستراتژیک مهم در منطقه ساحلی بین شهرهای بندری اودسا در غرب و کرسون در شرق تشکیل می دهد. درساحل غربی مصب آن، ویرانه های شهر باستانی اولبیا قرار دارد. این شهرک توسط یونانیان اهل میلتوستأسیس شد و به عنوان یک پایگاه تجاری برای صادرات کالاهایی مانند غلات و بردگان از منطقه استپی شمالدریای سیاه و برای واردات کالاهایی مانند سفال های لوکس و کاربردی به سرزمین های سکاها بود. حتی درزمان رومیان شهری وجود داشت که در آن فرهنگ مدیترانه پرورش می یافت، چیزی که ما از گزارش مفصلسفرنامه نویس و فیلسوف دیون از پروسا قرن ۱ پس از میلاد میدانیم.

مجموعه سکه های موسسه باستان شناسی کلاسیک دانشگاه توبینگن صاحب چندین سکه از اولبیای باستانیکه یکی از آنها در اینجا با جزئیات بیشتری ارائه شده است. نقش برجسته برنز با شماره موجود I ۶۰۳/۶aa وزن آن ۴.۶۹ گرم و قطر آن ۱۹ میلی متر است. شما میتوانید در لینک زیر دسترسی پیدا کنید به سکههایدیجیتالی که عنوان بخشی از میراث کارل فون شفر، مدیر سابق به اصطلاح “پناهگاه دیوانگان” از

(Zweifalten)،

درکلکسیون توبینگن سال ۱۸۸۸ است

https://www.ikmk.uni-tuebingen.de/object?id=ID9937

روی روی سکه، سر مردی ریشو با موهای بلند و موج دار را در سمت چپ می بینیم. این تصویر خدای رودخانهبوریستنس است که نام رودخانه دنیپر را به آن داده است. پشت سکه کمانی را در یک کیسه کمانی نشان میدهد که در سمت چپ آن یک تبر معمولی سکایی قرار دارد که قسمت عقب آن به شکل یک سنبله خمیده است. کتیبه تکه تکه را می توان با (OABIO )به عنوان ارجاع به نام شهر اولبیا و مونوگرام EIII تکمیل کرد، دومیاحتمالاً نشان دهنده مخفف مقام مسئول ضرب، شاید Epicrates خاص است.

چه ویژگی خاصی در مورد این سکه وجود دارد – جدا از این که این سکه یک ضرب سکه یونان باستان از منطقهجنگی فعلی در اوکراین است؟ پیشینه سیاسی که این نوع سکه بر اساس آن در اولبیا توسعه یافت جالب است: در زمان سلطنت اسکندر مقدونی در حدود سال ۳۳۱ قبل از میلاد. پیش از میلاد، فرماندار آن در تراکیه،زوپیریون مقدونی، لشکرکشی به سواحل شمالی دریای سیاه آغاز کرد و شهر اولبیا را محاصره کرد. با اینحال، دستگیری ناموفق بود. یک منبع باستانی می گوید که ارتش زوپیریون توسط سکاها که با شهر اولبیا متحدشده بودند شکست خوردند. پس از این رویداد، اولبیا شروع به ضرب این نوع سکه کرد. ادوات معمولی سکاییو پرتره خدای رودخانه، بوریستنس، که نقش اصلی را به عنوان جد در اساطیر سکایی نیز ایفا می کند، میتواند به این دلیل انتخاب شده باشد : نقوش تصویری احتمالاً به عنوان یادآوری نهادینه شده از دفاع موفق دربرابر دشمن بود. محاصره و سکاها به مبارزه با سربازان مقدونی کمک می کند. این سکه نه تنها یک اثر هنریهیجان انگیز از لبه شمال شرقی فرهنگ باستانی مدیترانه است، بلکه گواهی غم انگیزی است بر خونریزی بیشاز ۲۰۰۰ سال پیش که – درست مانند امروز – فقط رنج و اندوه را با خود به همراه دارد.

tun22032001

Antike griechische Bronzemünze von der ukrainischen Schwarzmeerküste. Foto: Stefan Krmnicek, Universität Tübingen.

اطلاعات بیشتر راجع به کرونا به زبان شما در اینجا

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html