عراق سه خورشید دارد” – گرمای ۵۰ درجه

از سمیر ابراهیم و میشایل زایفرت
روزهای گرم آلمان؟ نه برای سمیر ابراهیم که هفت سال پیش از عراق به آلمان آمده بود: «امروز صبح که رفتم سر کار، مجبور شدم کاپشن بپوشم، هوا خیلی سرد بود. و ۳۵ درجه در سایه در بعد از ظهر، برای من آب و هوای عالی است. فقط بالای ۴۰ درجه بد می شود.»
در جنوب عراق و در پایتخت بغداد، زادگاه قدیمی وی، در حال حاضر دمای هوا بین ۳۵ تا ۴۸ درجه است و پیش بینی می شود که دما مانند سال های گذشته مجدداً به ۵۱ درجه برسد. خواهر سمیر تلفنی گفت: «از گرما می‌میریم.» اما عراقی‌ها در مورد گرما ضرب‌المثل‌هایی مانند: «ما سه خورشید داریم، امروز دو دخترش با او هستند» به طنز هم می‌پردازند. عراقی‌ها می‌گویند: خدایا، ما را مستقیماً به بهشت بفرست، زیرا ما قبلاً جهنم را تجربه کرده‌ایم.» خود سمیر، ماه‌های گرم جوانی‌اش را به یاد می‌آورد: «همیشه می‌گفتم: اگر سطل زباله سرد باشد، می‌خوابم. ما همیشه به دنبال مکانی هستیم که در آن خنک باشد.» سمیر مثال‌های واضحی از تأثیر این دماها بر آنها دارد: «می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را بدون اجاق گاز سرخ کنید، به سادگی تخم‌مرغ‌ها را در یک قابلمه یا تابه با کمی روغن بیرون زیر نور خورشید قراردهید. بعد از چند دقیقه آنها آماده خوردن هستند. سربازها اینطور، تخم‌‌مرغ درست می‌کنند.» او چراغ‌های راهنمایی پلاستیکی که در حال آب شدن یا مایع شدن آسفالت خیابان‌ها را بر اثر گرمای زیاد دیده است. رودهای بزرگ فرات و دجله که در سواحل آنها تمدن های پیشرفته اولیه دوران باستان برخاسته اند، درحال خشک شدن هستند: «روز به روز ناپدید می شوند، دیگر آبی نیست. در ویدیوها می توانید ببینید که مردم در رودخانه سابق، اکنون فوتبال بازی می کنند.
خشکسالی نیز تأثیر زیادی بر کشاورزی دارد. به گفته وزارت مسئول، در مقایسه با سال ۲۰۱۷، تنها نیمی ازاین منطقه زراعتی است. گرما نیز باعث تنش های اجتماعی می شود. سمیر: «آب و هوا نقش زیادی در خلق و خوی ما دارد. وقتی هوا گرم است، مردم عصبی و پرخاشگر می شوند.» این به ویژه در شهرهای بزرگ صادق است، جایی که گرما تأثیر بیشتری دارد زیرا مردم بسیار نزدیک به هم زندگی می کنند، مانند بغداد که هشت میلیون نفر جمعیت دارد. درژوئیه و آگوست همیشه اعتراضاتی وجود دارد که دولت از آن می ترسد زیرا: «دولت در مورد آب وهوا هم دروغ می گوید. وقتی هوا گرم است برای کولر گازی به برق نیاز داریم. دولت از سال ۲۰۰۳ وعده این برق را داده است. اما همیشه قطعی برق وجود دارد.» همانطور که رسانه های آلمانی گزارش دادند، وزرای انرژی و حتی در سال ۲۰۱۹ حتی کل دولت مجبور شدند به همین دلیل استعفا دهند. سمیر همچنین خوانده است که دانشمندان عراقی پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۵۰ عراق دیگر قابل زندگی نخواهد بود، نه برای انسان ها و نه حیوانات.
tun22071102

www.tuenews.de

Seit Jahren ist es in Bagdad außergewöhnlich heiß. Foto: tünews INTERNATIONAL / Lubna Salam.

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html