خرافات: مهمان نوازی

بر اساس تعریف فرهنگ لغت آنلاین دودن خرافات عبارت است از “اعتقاد به اثربخشی نیروهای ماوراءطبیعی در افراد خاص و چیزهایی که اشتباه تلقی می شود”. اینها شامل گفته ها، نمادها یا آیینهایی است که در زندگی روزمره استفاده می شود. محتوا از فرهنگی به فرهنگ دیگر، حتی از منطقهای به منطقه دیگر، متفاوت است. در هیئت تحریر‌یه تونیوز اینترنشنال نمونه های زیر را از افغانستان، سوریه و آلمان گردآوری کرده ایم:
بسیاری از سخنان و روایات پیرامون مهمان نوازی در کشورهای عربی و فارسی زبان می چرخد. مثلاً اگر چشم یک سوری پلک می‌زند، عجله می‌کند تا خانه‌اش را مرتب کند، زیرا مهمان مهم و عزیزی به ملاقاتش می‌آید. در افغانستان بستگی به این دارد که کدام چشم پلک بزند: اگر سمت چپ باشد، منتظر مهمان هستید. اگر چشم راست شما پلک می زند، به زودی دعوت خواهید شد. در سوریه نیز این تعبیر وجود دارد که پلک زدن با چشم چپ به معنای خبر خوب و پلک زدن چشم راست به معنای خبر بد است. برخلاف آلمان، میزبانان در افغانستان بلافاصله پس از خروج مهمانان، خانه های خود را تمیز نمی کنند، بلکه روز بعد خانه خود را تمیز می کنند. در غیر این صورت می‌ترسند که در راه اتفاق بدی برای مهمانان بیفتد. خرافات زیر به مرور زمان بیشتر به یک کلیشه مهمان نوازی تبدیل شده است:
در سوریه، اگر مهمانی بی خبر بیاید و با میزبان غذا میل کند، میزبان می گوید “مادر شوهرت شما را دوست دارد”. یعنی مهمان خوش شانس است.
tun22062802
www.tuenews.de

Viele Sprüche und Orakel drehen sich im arabisch- und persisch-sprachigen Raum um die Gastfreundschaft. Foto: tünews INTERNATIONAL / Rahima Abdelhafid.

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html