یک “کارت پستال” از حوروس باستان

نوشته لیلا نویوآ
سکه‌ای از مجموعه سکه‌های توبینگن از حوروس، شهری باستانی می‌آید که ویرانه‌های آن بر روی رودخانه عفرین در شمال غربی سوریه کنونی قرار دارد. مانند بسیاری از استان های شرقی امپراتوری روم، این یکی از فلز گرانبها نیست بلکه از برنز ساخته شده است. قطر این سکه ۲٫۷ سانتی متر و وزن آن ۱۴٫۷۲ گرم است
جلوی پرتره امپراتور روم فیلیپوس اعراب (حدود ۲۰۴ تا ۲۴۹ بعد از میلاد) را نشان می دهد. او زره پوشیده و شنل او شانه هایش را پوشانیده است. بر سرش تاج گلی می بندد که از پشت گردنش بسته شده است. کتیبه یونانی روی سکه نام او را به ما می گوید. فیلیپ از طریق خاستگاه محلی خود با سوریه ارتباط مستقیم داشت. پشت این سکه نیز یک اشاره محلی واضح دارد: اینجا معبد زئوسکاتایباتس را می بینیم. معبد در جلو توسط شش ستون قاب شده است که به اصطلاح سه گپش بالای شیروانی سوری را حمل می کند. این شکل شیروانی – که با طاق گرد قابل تشخیص است – برای منطقه سوریه است. اگرچه ممکن است تصور شود که چنین تصویر سکه ای، مانند یک کارت پستال، نمایانگر ظاهر واقعی معبد است، اما اینطور نیست. این تصویر به مهارت قشرهای باستانی واگذار شد که قالب ها را برای ضرب سکه می بریدند و نشان دهنده دقیقی از ساختار نیست.
در داخل این معبد مجسمه ای از زئوس را می بینیم که عصایی در دست چپ دارد. در حوروس، نسخه محلی زئوس، به اصطلاح زئوسکاتایباتس- “نزول (در رعد و برق)” پرستش می شد. کتیبه روی سکه نیز به این خدای محلی اشاره دارد. این نسخه از زئوس را میتوان در مکان‌هایی یافت که وجود خدا توسط صاعقه مشاهده شد. در چنین مواردی، پناهگاه مستقیماً بالای محل اصابت رعد و برق ساخته می شد تا به ویژه به خدای محترم نزدیک شود. در حوروس نیز چنین بود و شهر با پناهگاه افتخار خود را نشان داد. معبد و مجسمه فرقه نماد این شهر سوریه شد و برای بینندگان قدیمی منطقه قابل شناسایی بود. متأسفانه امروز چیزی از معبد سابق باقی نمانده است. از اینرو، تصاویر سکه ها از اهمیت بیشتری برخوردارند، زیرا به ما در مورد اهمیت محراب سابق برای شهر باستانی و ساکنان آن می گویند. با توجه به اینکه هر شهر نمایانگر ویژگی های محلی خود است، سکه ها بینشی مستقیم از دنیایی ارائه می دهند که اگرچه بخشی از امپراتوری روم بود، اما هویت خود را حفظ کرد.
متن در ترم زمستانی ۲۰۲۲/۲۱ در موسسه باستان شناسی کلاسیک در دانشگاه توبینگن در سمیناردر ساحل و در صحرانوشته شده است. سکه های سوریه باستان» به سرپرستی پروفسور استفان کرمنیچک. این دوره به ضرب سکه های گسترده شهرهای باستانی سوریه و پیشینه فرهنگی، مذهبی و سیاسی آنها اختصاص داشت. نتایج منتخب مقالات سمینار دانشجویی در تونیوز اینترنشنال ارائه شده است تا هر چه بیشتر افراد بتوانند در این یافته های جالب سهیم شوند

tun22090601

www.tuenews.de

Bronzemünze aus Kyrrhos. Die Vorderseite zeigt das Portrait des Kaisers, die Rückseite zeigt einen Tempel des lokalen Stadtgotts (https://www.ikmk.uni-tuebingen.de/object?lang=de&id=ID7881). Foto: Stefan Krmnicek.

 

 

 

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html