مردم ایران برای آزادى كشته مى شوند

 

از اوته كايزر
“زن، زندگی، آزادی” – این شعار اکنون نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان شنیده می شود. در برلین نیز اخیراً بيش از ۸۰۰۰۰ نفر با شعار جنبش زنان به خیابان ها آمدند. آنها با اعتراضات ایران علیه رژیم ملاهای شیعه همبستگی نشان دادند. این شورش ها با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله دراواسط شهریور در بازداشت پلیس آغاز شد. ماموران پلیس اخلاق (گشت ارشاد) این جوان کرد را دستگیر کرده بودند. گفته میشود که او موهای خود را به درستی نپوشانده است
والدین زنان جوان ایرانی از اتفاق مشابه میترسند. ژینا ٢٨ ساله (نام واقعی او نیست) می‌گوید: آنها می ترسند که دخترانشان با خطری مشابه مهسا امینی روبرو شوند. این ایرانی تبعیدی که از سال ٢٠١٥ در شهرستان توبینگن زندگی می کند، نگران بستگان خود در حکومت جمهوری اسلامی که ازسال ۱۹۷۹ حاکمیت دارند است. برقراری ارتباط با آنها آسان نیست. رژیم تا حد زیادی اینترنت را مسدود كرده. با اینحال، همیشه تماس های تلفنی وجود دارد. به گفته ژینا، دو تن از بستگان او درتظاهرات سراسری علیه ظلم و شرایط اسفبار زندگی شرکت می کنند. یکی از خاله های او در شبکههای اجتماعی پست های ضد حکومتی منتشر می کند. خاله دیگر او بی حجاب به تظاهرات می رود. ژینا می گوید: «همه ما برای بستگان خود بسیار ناراحت و نگران هستیم.» اعتراض در ایران میتواند جان انسان را به خطر بیندازد. به گزارش خبرگزاری هرانا، آژانس خبری فعالان حقوق بشر آمریکا(هرانا)، بیش از ۲۴۰ نفر – از جمله ۳۲ خردسال – کشته و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر (تا ١٩ اکتبر ٢٠٢٢) دستگیر شده اند. برای بسیاری از مخالفان رژیم، اعتراض آنها به زندان بدنام اوین ختم می شود که اخیراً آتش گرفته است. عفو بین‌الملل آن را «اتاق انتظار مرگ» نامید. با وجود این همه خطر، معترضان در ایران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می دهند. این اشاره مستقیم به آیت الله علی خامنه ای رهبری ایران است. ۱۹۹۹، ۲۰۰۹، ۲۰۱۹: قیام های مکرر در ایران رخ داد که به طرز وحشیانه ای سرکوب شد و اکنون در سال ۲۰۲۲؛ به گفته ژینا، این بار جنبش اعتراضی “بسیار گسترده” است. تقریباً همه اقشار مردم احساس نارضايتى می‌کنند: زنانی که در برابر قوانین سخت‌گیرانه و ظلم مقاومت می‌کنند، دانشجویانی که خواستار آزادی هستند، تاجران در بازارها و کارگران پالایشگاه‌ها که همبستگی نشان می‌دهند و همچنین مردم درمانده‌ای که به دلیل تورم بسیار زیاد پول کافی برای زندگی ندارند. به گفته ژینا،« تصميمات و اصلاحات كوچك ديگر براى مردم كافى نيست» مردم خواهان تغییرات اساسی هستند. ایرانیان درباره رژیم آخوندها و دستگاه های سرکوبگرشان مانند سپاه پاسداران می گویند: «پول های ما را دزدیدند»
ژینا می گوید که ایران در واقع «کشوری ثروتمند» است. ايران کالاهای پر تقاضا مانند نفت و گاز دارد اما در سیستم عمدتاً ملی شده، تا سود بسیار کمی از آن به مردم برسد. به ویژه جوانان فاقد آینده هستند. بیکاری جوانان ۲۷،۲ درصد در سال ۲۰۲۱ بود. ژینا این جمله را که «به ٢٠ سال زمان نیاز داریم تا آنچه رژیم اشتباه کرده را بازسازی کنیم» بارها و بارها شنیده است.
افراد مشهور در سراسر جهان در همبستگی با معترضان در ایران موهای خود را کوتاه می کنند. اتحادیه اروپا به تازگی گروه های معاونت و دادستان های ارشد طرفدار دموکراسی را به دلیل نقش آنها در سرکوب وحشیانه اعتراضات تحریم کرده است. این شامل ممنوعیت ورود به اروپا نیز است. علاوه براین، آنها دیگر نمیتوانند به دارایی های خود در اروپا دسترسی داشته باشند. نه تنها در برلین تظاهرکنندگان به قدرت غیرانسانی آخوندها بلکه به اقدامات خشونت آمیز رژیم نیز علیه تظاهرکنندگان اعتراض می کنند. آیا این به مردم ایران کمک میکند؟ ژینا با دقت می گوید: “اگر کل جهان از اعتراض حمایت کند، آنگاه ملت ايران میتواند پيروز شود.”

tun22102401

www.tuenews.de

Nicht nur in Berlin protestieren Demonstranten gegen die menschenverachtende Macht der Mullahs. Foto: tünews INTERNATIONAL / Mostafa Elyasian.

 

 

 

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html