دوره هاى پيش دانشگاهى براى پناهندگان

تحصیل

دوره هاى پيش دانشگاهى براى پناهندگان

فراز طرایفی

در سال های اخیر تعداد زیادی پناهنده از کشورهای مختلف و به دلایل مختلف پناهندگی به آلمان آمدند به همین دلیل تعداد زیادی راه تحصیل یا حتی دانشگاه را بخاطر پناهندگی متوقف کردند .برای اینکه الان این آدم ها حمایت شوند دانشگاه توبینگن برنامه ای را اجرا کرده است  :Refugee-Programmاین برنامه نه ماهه راه به دانشگاه رفتن در آلمان را برای شما ممکن میسازد و به شما کمک میکند تا راه پیشرفت شغلیتان را پیدا کنید و رویاهایتان را جامه عمل بپوشانید.

فراز طرایفی ومیکائیل سایفرت از گروه ویرایش tünews INTERNATIONAL در یکی از کلاس های Refugee-Programm شرکت کردند و با خانوم دکتر روباس (مسئول این برنامه ) مصاحبه کردند این برنامه از سال ۲۰۱۷ وجود دارد واز نظر مالی تحت پوشش دولت فدرال و آکادمی آلمان  همچنین Austauschdienst (DAAD) از تمام فدرال منطقه تعداد زیادی درخواست برای ۳۶ جایگاه صورت میگیرد در سال دوم سیصد نفر و در سال دوم ۱۷۰ از بینشان طبق سیستم انتخابی انجام میگیرد در حالی که نمره های دیپلم ها و یک نامه که از انگیزه شان در آن صحبت میکنند مدرک زبان موجود و برداشت شخصی در مصاحبه معارفه ارزیابی میشودما از شرکت کنندگان پرس و جو کردیم و خیلی شوق و ذوق و رضایت شنیدیم.

محمد از سوریه به مدرک C1 برای تحصیل برنامه ریزی شده اش در رشته ی مهندسی ماشین سازی نیاز دارد. او میگوید این کلاس با ديگر کلاس ها قابل قیاس نیست اینجا خیلی بهتر  است به ویژه در کلاس یک جو خانوادگی وجود دارد من دوستان بسیاری پیدا کردم.

نور تحصیل چهار ساله اش در رشته شیمی در سوریه را به اجبار ترک کرد اکنون او میخواد در دانشگاه توبینگن در رشته بیوشیمی ادامه تحصیل دهد. او میگوید اینجا نه تنها کلاس یادگیری زبان است بلکه فرهنگ و تاریخ شایستگی های فرهنگی یاد گرفته میشوند او در کلاس های تئاتر شرکت میکند وبخاطر فعالیت های دیگر بسیار خوشحال است. برای مثال گردش های علمی و تفریحی .موسکا اهل افغانستان است او در انجا پزشکی خوانده است او در این برنامه شرکت کرده است تا بتواند در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهد در این چهار ماه زبان آلمانی من خیلی بهتر شده است من در کل روز به زبان آلمانی صحبت میکنم و هر روز چیز های جدیدی یاد میگیرم من میخواهم کلاس ها درباره آلمان یاد بگیریم این برنامه راه را برای من در آلمان نشان میدهد.

علا ٔالدین در سوریه در رشته بانکداری اسلامی تحصیلاتش را به پایان رسانده است در هر حال او میخواهد کار کند ولی تا به حال بخاطر زبانش پذیرفته نشده است .او میخواهد در این برنامه فقط زبانش را بهتر کنداگر کار پیدا نکنم تحصیل کردن هم ایده خوبی است این برنامه خیلی به من کمک میکند خیلی چیزها یاد میگیرم ولی هنوزکامل همه چیز را متوجه نمیشوم Buddy هم خیلی به من کمک میکند. برنامه Buddy هم به این برنامه تعلق دارد همه ی شرکت کنندگان یک همیار دارندکه آنها دانشجویان زن یا مرد هستند که در زندگی روزمره ،یادگیری،در پیدا کردن جایگاه دانشگاهی و در درخواست نامه نوشتن .کریستینه روباس میگوید:اغلب سختی ها در شرکت کنندگان مشکلات روحی است به ویژه برای کسانی که ضربه های روحی را تجربه کردند یا خانواده هایشان در کشورشان مانده اند در اینجا مراقبت های خصوصی و کمک به وسیله روانشناسان عرب زبان ارائه میشود به علاوه کمک هایی برای مشکلات روزمره با Jobcenter اداره ها،اقامت تاییدیه ثبت نام یا تاخیر در انتقال پول .جدیدا برای شروع کلاس ها یک مراسم برای آگاهی از چگونگی این برنامه برگزار میشود در این مراسم درباره ی اهمیت کلاس زبان توضیح داده میشود:توانایی های فرهنگی (خیلی مهم در پیدا کردن کار و زندگی کاری) ،کار دانشگاهی (که در سوریه بیشتر با خودکفایی انجام میگیرد)یا خلاقیت نوشتن.

و در آخر یک کلاس زبان انگلیسی برای کسانی که در دانشگاه به عنوان زبان دوم به آن نیاز دارند ارائه میشود. در ترم تابستان کلاس های تخصصی در نظم های دانشگاهی برای شرکت کنندگانی که علاقه مند ارائه میشود. کریستینه روباس برآیند مثبتی دارد:بیش از پنجاه درصد از فارغ التحصیلان این برنامه در دانشگاه توبینگن تحصیل میکنند تعدادی در دانشگاه های دیگر و برخی درDualen Hochschule ،پنج نفر پزشکی یا دندانپزشکی میخوانند این برنامه تا سال ۲۰۲۰ اجرا میشود اما دانشگاه توبینگن یک برنامه جدید برای DAAD درخواست کند.

تا پانزدهم ماه ژوئن میشود به صورت آنلاین برای سال بعد(اکتبر ۲۰۱۹ تا جولای ۲۰۲۰) درخواست نوشت.

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Leave a Comment

Contact Us

Magazine Html