خاطرات یک شهر گمشده

از جوناس براچمن
امروز سکه ای از ساموساتای باستانی، شهری در سوریه رومی ارائه می شود. ساموساتا در نزدیکی شهر امروزی سامسات در شرق ترکیه و در منطقه زلزله‌زده شدید واقع شده است. سکه برنز ۳٫۳ سانتی متر قطر و۱۷ گرم وزن دارد. قسمت جلوی تصویر نیم تنه مرد جوان بی ریش را در سمت راست نشان می دهد. سینه بند بر خرقه می بندد و تاج گلی بر موهایش زینت می دهد. کتیبه به زبان یونانی نشان می دهد که این سکه در زمان امپراتور روم فیلیپ اعراب (۲۴۷-۲۴۹ پس از میلاد) ضرب شده است و پسر نوجوان او فیلیپ دوم را نشان میدهد. در عکس، چهره ای زن را نشان می دهد که در عبایی بلند پیچیده شده و بر صخره ای تکیه داده است که با دست چپ به آن تکیه داده است. سر او تاجی دیواری بر سر دارد که او را به عنوان
Tyche،
الهه شهر متمایزمی کند. او در دست راستش خوشه های ذرت دارد که نمادی از رونق و فراوانی شهر است. عقابی با بالهای باز روی مچ دست راست او نشسته است. در زیر پای او، یک اسب بالدار – پگاسوس – به سمت چپ می پرد. کتیبه به ما می گوید که سکه در ساموساتا ضرب شده است. همچنین به عنوان افتخار این شهر اشاره دارد: “کلانشهر کوماگنه”، منطقه ای که ساموساتا در آن قرار دارد. بنابراین چه چیزی پشت این سکه را برای درک ما از شهر باستانی ساموساتا مهم می کند؟ ساموساتای باستانی شهری در کنار رود فرات بود. در مرکز شهر تپه ای مستحکم به نام آکروپلیس قرار داشت. کاخ سلطنتی کوماگنی از دوره هلنیستی (حدود۳۰-۳۳۰ قبل از میلاد) بر روی این بنا قرارداشت. موزاییک های کف و نقاشی های دیواری باشکوهی حفظ شده است. همچنین اعتقاد بر این است که پناهگاه یبرای زئوس، پدر خدایان، در قله مسطح قرار دارد. عقاب روی مچ تیچه ممکن است اشاره به این مکان مقدس داشته باشد. زئوس اغلب در اسطوره ها به عقاب تبدیل می شد و با پرنده شکاری قدرتمند نمادین می شد. سنگ تختی که الهه شهر روی آن نشسته بود شاید بتواند خود کوه معبد را نشان دهد

 

پگاسوس جهشی زیر پای تیچه یادآور دوران رومیان این شهر است: ۷۲ بعد از میلاد ساموساتا در زمان امپراتور روم و سپاسیان (۷۹-۶۹ پس از میلاد) ضمیمه شد. یک پل و یک قنات برای تأمین منابع شهر و گسترش آن به عنوان بخشی از آهک فرات ساخته شد. یک لژیون، واحدی از ارتش روم نیز درآنجا مستقر بود. استاندارد لژیون پگاسوس بود. بنابراین پشت سکه به ما می گوید که چه چیزی برای هویت شهر باستانیساموساتا در حدود ۲۵۰ پس از میلاد اهمیت داشته است.
در اوایل دهه ۱۹۹۰، بقایای باستان شناسی ساموساتا با ساخت سد آتاتورک زیر آب رفت. بسیاری از یافته‌ها پس از حفاری‌های نجات به موزه باستان‌شناسی آدیامان آورده شدند – و سکه‌های موجود در موزه‌های سراسر جهان (مانند توبینگن) اجازه نمی‌دهند خاطره شهر زمانی بسیار قدرتمند ساموساتا به فراموشی سپرده شود.
متن در ترم زمستانی ۲۰۲۲/۲۱ در موسسه باستان شناسی کلاسیک در دانشگاه توبینگن در سمیناردر ساحل و در صحرانوشته شده است. سکه های سوریه باستان» به سرپرستی پروفسور استفان کرمنیچک. این دوره به ضرب سکه های گسترده شهرهای باستانی سوریه و پیشینه فرهنگی، مذهبی و سیاسی آنها اختصاص داشت. نتایج منتخب مقالات سمینار دانشجویی در تونیوز اینترنشنال ارائه شده است تا هر چه بیشتر افراد بتوانند در یافته های جالب سهیم شوند.

tun23032105

www.tuenews.de

Bronzemünze aus Samosata. Die Rückseite zeigt das Kultbild der Tyche von Samosata (https://www.ikmk.uni-tuebingen.de/object?lang=de&id=ID7815). Foto: Stefan Krmnicek.

001924

001925

 

 

 

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html