اروپا شاهزاده خانمی از شرق است – سکه ها آن را به ما نشان می دهند

نوشته استفان کرمنیچک

در ۹می ۱۹۵٠، وزیر خارجه وقت فرانسه، روبرت شومان، در بیانیه ای از دولت پیشنهاد کرد که تولید زغال سنگ و فولاد آلمان و فرانسه باید ادغام شوند. این سخنرانی پاریس که بعدها به عنوان بیانیه شومان شناخته شد، به عنوان جرقه اولیه سیاسی و سنگ بنای ساختاری برای تأسیس جامعه زغال سنگ و فولاد اروپا، همچنین به عنوان مونتانیون شناخته می شود، که اتحادیه اروپا امروزی از آن شکل گرفت. از سال ١٩٨٦، این رویداد در ۹ می به عنوان روز اروپا اتحادیه اروپا با رویدادها و جشن ها گرامی داشته می شود. به مناسبت این روز باید ریشه های اروپا را با دقت بیشتری بررسی کرد. نام اروپا به دختر پادشاه فنیقی، آگنور معروف در اساطیر یونانی بر می‌گردد که – طبق افسانه – پدر خدایان زئوس عاشق او شد. زئوس برای اینکه در خواستگاری خود توسط همسر بی اعتمادش هرا گرفتار نشود، خود را به یک گاو نر بسیار زیبا تبدیل کرد تا با خیال راحت به اروپا که در حال بازی در ساحل بود نزدیک شود. بدون هیچ مقدمه ای، او اروپا را بر روی پشت خود ربود و با او از طریق دریا تا جزیره کرت شنا کرد، جایی که خود رابه او نشان داد. طبق افسانه، قاره خارجی به نام دختر زیبای پادشاه نامگذاری شده است.
اسطوره اروپا بر روی گاو نر نه تنها بر روی سکه های مدرن ۲ یورویی ما از یونان به تصویر کشیده شده است – بلکه حتی ما قبلاً می توانیم این نقش را در سکه های باستانی پیدا کنیم. دو سکه برنزی به خوبی حفظ شده از صیدا باستان، سعیدا در لبنان امروزی، که از سال ۱۸۸۸ در مجموعه مؤسسه باستان‌شناسی کلاسیک در دانشگاه توبینگن وجود دارد، این اسطوره را به‌ ویژه به وضوح نشان می‌دهد. این واقعیت که نقش افسانه بر روی سکه های سوریه روم ظاهر می شود نباید برای ما تعجب آور باشد – برعکس: به دلیل خاستگاه اسطوره ای اروپا از خانواده سلطنتی فنیقیه، این داستان به ویژه برای به تصویر کشیدن سکه های محلی مناسب بود.
این دو سکه توسط شهر صیدا در زمان امپراتور مارکوس اورلیوس آنتونینوس (۲۱۸-۲۲۲ پس ازمیلاد) – معروف به الاگابالوس – که خانواده‌اش از Emesa سوریه، حمص امروزی آمده بودند، ضرب شد و برای نسل‌ها در آنجا زندگی می‌کردند. کشیشی خدای خورشید پرستیده محلی. سکه دوم به افتخار جولیا مایسا، مادربزرگ الاگابالوس، او نیز اهل Emesa سوریه ساخته شد. روی جلوی سکه ها، امپراتور و مادربزرگش به ترتیب باکتیبه های
IM C MA ANTONINVS AVG
و
IVL MAESA AVG

نامگذاری شده اند. امپراطور با یک تاج گل لور، سینه بند و شنل ژنرالی کامل به تصویر کشیده شده است، مادربزرگش با ردایی نه چندان دقیق و مدل موی طراحی شده هنرمندانه.
پشت سکه این اسطوره را در دراماتیک ترین حالت خود نشان می دهد: دختر پادشاه به پهلو بر پشت پدر خدایان زئوس، نشسته است، که به شکل یک گاو نر قوام با اروپای زیبا دور می شود. نقوش شنل خرقه ای که در باد بالای سر منفجر می شود، نقشی شناخته شده در هنر باستان، قصد دارد بر این پویایی بیش از پیش تأکید کند. با سکه‌هایی که در دست داریم، می‌بینیم که تقریباً ۲۰۰۰ سال پیش، دانش منشأ اسطوره‌ای نام اروپا باید گسترده بوده باشد، حتی در سوریه باستان به خوبی شناخته شده است. امیدواریم این پست امروز به افراد بیشتری کمک کند تا ریشه های اسطوره ای اروپا رابدانند.

tun22050901

www.tuenews.de

Münze aus Sidon mit dem Porträt von Elagabal und der Darstellung von Europa auf dem Stier, Tübingen Inv. II 1545/95 (https://www.ikmk.uni-tuebingen.de/object?id=ID10754). Foto: Stefan Krmnicek.

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html