اتحادیه اروپا بر سر سیاست مشترک جدید پناهندگی به توافق رسید

در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴، پارلمان اروپا اصلاحات سیستم مشترک پناهندگی اروپا
(CEAS)
را تصویب کرد که برای هشت سال برنامه ریزی شده است. این به اصطلاح سازش پناهندگی اکنون باید در ماه مه توسط همه کشورهای اتحادیه اروپا در شورای اتحادیه اروپا تصویب شود که قطعی تلقی می شود. سپس متون قانونی تصویب شده لازم الاجرا می شود. با اینحال، آنها یک دوره دو ساله را برای اجرا برای کشورهای اتحادیه اروپا در نظر می گیرند و بنابراین فقط از نیمه دوم سال ۲۰۲۶ اعمال خواهند شد. دولت فدرال باید تا پایان سال جاری یک برنامه اجرایی ارائه دهد. برای این منظور باید تغییرات مختلفی در قانون تدوین و تصویب شود.
این اصلاحات در درجه اول مقررات سخت‌ گیرانه‌تر، اخراج سریع‌تر و امدادرسانی را برای آن دسته از کشورهای اتحادیه اروپا که تعداد زیادی از پناهجویان به آنجا می‌رسند، ارائه می‌کند. طبق گزارش آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۲۳ حدود ۱،۱ میلیون درخواست پناهندگی ارائه شده است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون بیشتر است.
مقررات متعدد اصلاحات شامل یک روش غربالگری جدید در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا است. افرادی که بدون ویزا از مرزهای خارجی عبور می کنند انگشت نگاری می شوند و هویت، وضعیت سلامت و خطرات احتمالی امنیتی آنها مشخص می شود. این روش باید در نزدیکی مرزها انجام شود و حداکثر هفت روز طول بکشد. افرادی که وارد کشور می شوند را میتوان در طول مدت رسیدگی بازداشت کرد. پس از غربالگری، افرادی که وارد کشور می شوند یا به پروسه پناهندگی یا بازگشت ارجاع داده میشوند. یک مقررات رویه ای جدید اساساً دسترسی به سیستم پناهندگی را برای افرادی که به دنبال حمایت در اتحادیه اروپا هستند تغییر میدهد. در مورد پناهجویانی که بدون ویزا وارد مرزهای خارجی اتحادیه اروپا میشوند، در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا دستگیر می شوند یا در دریا نجات می یابند، در آینده بررسی میشود که آیا درخواست پناهندگی آنها باید در به اصطلاح رویه مرزی بررسی شود یا خیر. “رویه های مرزی” تحت اصطلاح “داستان عدم ورود” انجام می شود. بنابراین از نظر قانونی فرض بر این است که شخصی که به دنبال حمایت است هنوز در خاک اتحادیه اروپا نیست – حتی اگر واقعاً به آنجا رسیده باشد. این بدان معنی است که میتوان یک روش تسریع شده را انجام داد. در چنین رویه‌هایی، افرادی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، فقط دسترسی محدودی به راه‌ حل‌های قانونی در برابر تصمیم‌های منفی پناهندگی دارند. رویه‌های مرزی عمدتاً برای افرادی است که از کشورهایی می‌آیند که «نرخ حفاظت» ۲۹ درصد یا کمتر دارند. اما افرادی که نمیتوانند هیچ سندی ارائه کنند یا در جلسه اول اظهارات متناقض داشتند نیز باید مراحل مرزی را طی کنند. کسانی که به دنبال حمایت هستند حداکثر به مدت ۱۲ هفته در شرایطی مانند زندان نگهداری می شوند که این امر در مورد خانواده های دارای فرزند نیز صدق میکند. دولت فدرال به دنبال معافیت برای خانواده ها بود، اما نتوانست به این امر دست یابد. در مجموع ۳۰۰۰۰ مکان برای این روش در تأسیسات در مرزهای اتحادیه اروپا برنامه ریزی شده است.
علاوه بر این، مقامات پناهندگی در کشورهای ورودی بررسی می‌کنند که آیا کسانی که به دنبال حمایت هستند از کشوری آمده‌اند که میتوانستند درخواست پناهندگی بدهند یا از یک «کشور ثالث امن» آمده‌اند. «نخستین کشور پناهنده» و «کشور ثالث امن» کشورهایی هستند که در آنها فرض بر این است که افرادی که به دنبال حمایت هستند در معرض خطر آزار و اذیت یا رفتار غیر انسانی نیستند. آنها همچنین ممکن است از آنجا به موقعیتهای تهدید کننده زندگی اخراج نشوند. دولت ها باید به حقوق بشر احترام بگذارند و به پناهجویان اجازه دسترسی به مراقبت های بهداشتی و معیشت را بدهند. اصطلاح “کشور ثالث امن” همچنین میتواند فقط به یک یا چند منطقه از یک کشور اشاره کند، بنابراین کل کشور لازم نیست امن باشد.همچنین باید کافی باشد که ایالت برای گروه های خاصی از مردم ایمن باشد. اگر درخواست پناهندگی غیر قابل قبول اعلام شود، پناهجویان باید اتحادیه اروپا را ترک کنند و به “کشور ثالث امن” اخراج شوند. اصولاً مسئولیت پناهجویان بر عهده کشورهایی است که برای اولین بار وارد آن می شوند. با اینحال، اگر آنها تحت “فشار مهاجرت” افزایش یافته باشند، میتوانند از سایر کشورهای عضو کمک بخواهند. یک “بسته همبستگی” برای این منظور در نظر گرفته شده است. کشورهای عضو باید هر سال حداقل ۳۰۰۰۰ نفر را که به دنبال حفاظت هستند توزیع کنند و ۶۰۰ میلیون یورو را برای اقدامات پذیرش در دسترس قرار دهند. کشورهای اتحادیه اروپا تعداد معینی مکان را برای توزیع تضمین می کنند. کشورهایی که نمیخواهند کسانی را که به دنبال حمایت هستند بپذیرند، میتوانند از نظر مالی به «بسته همبستگی» کمک کنند یا منابع و پرسنل خود را تأمین کنند.
یک مقررات بحران یک سیستم اضطراری با رویه‌های فوری را برای ایالت‌هایی فراهم می‌کند که در آن تعداد افرادی که به دنبال حفاظت هستند به طور استثنایی افزایش می‌یابد.
اطلاعات بیشتر و منابع:
https://www.europarl.europa.eu/news/de/press-room/20240408IPR20290/parlament-nimmt-neues-migrations-und-asylpaket-endgultig-an
EU-Asylpolitik | Flucht & Asyl | Zahlen und Fakten |MEDIENDIENST INTEGRATION (mediendienst-integration.de)

tun24042201

www.tuenews.de

Beflaggung vor dem Tübinger Regierungspräsidium. Foto: tünews INTERNATIONAL / Martin Klaus.

002037

 

 

 

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html