حداقل ۱۷ جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵

نوشته ولفگانگ سانوالد

در اروپا پس از پایان جنگ جهانی دوم حداقل ۱۷ جنگ (۱۹۴۵-۱۹۳۹) دیگر وجود داشت. اخیراً بین روسیه و اوکراین است، که از سال ۲۰۱۴ ادامه دار است. سه کشور قفقاز گرجستان، آذربایجان و ارمنستان، که در آن چندین جنگ نیز رخ داده است، مورد نظر نیستند. به گزارش کارگروه تحقیق در مورد علل جنگ (AKUF) دردانشگاه هامبورگ اروپا یکی از قارههای در سراسر جهان با کمترین جنگ است. با اینحال کشورهای غربی پس از سال ۱۹۴۵ اغلب در جنگ علیه دیگران در قارههای دیگر شرکت می کردند، به ویژه بریتانیای کبیر، ایالات متحده آمریکا و فرانسه. ایستوان کنده (۱۹۸۸-۱۹۱۷) محقق مجارستانی صلح، جنگ را به عنوان یک درگیری توده ای خشونتآمیز تعریف میکند. دو یا چند نیروی مسلح در این امر شرکت می کنند و هدایت جنگ حداقل تا حدی به طور متمرکز کنترل می شود. عملیات مسلحانه با تداوم خاصی صورت می گیرد. با این معیارها، جنگهای اروپا ازسال ۱۹۴۵ شامل: دو جنگ داخلی یونان (۱۹۴۵-۱۹۴۴ و ۱۹۴۹-۱۹۴۶)، دو جنگ داخلی اسپانیا(۱۹۵۰-۱۹۴٥، ۱۹۷۹-۱۹۶۸ در کشور باسک)، سه جنگ قبرس(۱۹۷۴،۱۹۶۴-۱۹۶۳، ۱۹۵۹-۱۹۵۵) قیام مجارستان (۱۹۵۶)، جنگ ایرلند شمالی (۱۹۹۷-۱۹۶۹)، جنگ در رومانی (۱۹۸۹)، مولداوی(۱۹۹۲)، اسلوونی (۱۹۹۱)، کرواسی (۱۹۹۵-۱۹۹۱) ،

بوسنی (۱۹۹۵-۱۹۹۱) ، در کوزوو (۱۹۹۹-۱۹۹۸)، درمقدونیه (۲۰۰۱) و جنگ اوکراین (از سال ۲۰۱۴). AKUF تصاویر مختلفی از تاریخ و هویت در اوکراین را شناسایی کرد و آنها را به اواسط قرن ۱۹ بازگرداند. اینها زمانی زنده شدند که اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ فرو پاشید. در این کشور، محققان مناطق و گروههای جمعیتی را شناسایی کردند که از یک طرف عمدتاً طرفدار اروپا و از طرف دیگر طرفدار روسیه بودند. جنگ زمانی آغاز شد که اوکراین در واقع می خواست با اتحادیه اروپا (EU) توافقنامه همکاری منعقد کند. دولت وقت رئیس جمهور ویکتور یانوکوویچ (متولد ۱۹۵۰، رئیس جمهور از سال ۲۰۱۰) امضای آن را به تاخیر انداخت. طرفداران اروپا سپس در میدان کیف تظاهرات کردند. پارلمان اوکراین در ۲۱ فوریه ۲۰۱۴ یانوکوویچ را عزل کرد، که به تبعید به روسیه گریخت. روسیه که در ارتباط نزدیک با این موضوع بود (۱۸ مارس)، شبه جزیره کریمه اوکراین را ادغام کرد و در اوایل آوریل ۲۰۱۴، جدایی طلبان طرفدارروسیه ساختمان های دولتی محلی در لوگانسک و دونتسک در جنوب شرقی اوکراین را اشغال کردند. از آن زمان در آنجا جنگ بوده است. سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) دو طرح صلح (مینسک اول و مینسک دوم) را میانجیگری کرد که تأثیر چندانی نداشت. بر اساس گزارش سازمان مللمتحد(سازمان ملل)، حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ نفر در درگیری ها تا پایان سال ۲۰۱۸ جان خود را از دست دادند. گفته می شود که تعداد تلفات غیرنظامیان تا پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۲۷۰ نفر بوده است. در فوریه ۲۰۲۲ روسیه با یک حمله بزرگ علیه اوکراین، جنگ را تشدید کرد. بیشتر جنگ ها در اروپا از سال ۱۹۴۵ در داخل یکی از این کشورها اتفاق افتاده است. آنها از یک سو نگران شکل جامعه و قدرت در دولت بودند. از سوی دیگر، جناحهای متخاصم برای استقلال بیشتر یا کامل از دولت مرکزی میجنگیدند. به گفته (AKUF)، هر دو دلیل برای جنگ مربوط به “یکپارچگی اجتماعی است که هنوز اتفاق نیفتاده است یا در حالتی که اغلب فقط به طور رسمی وجود دارد شکست خورده است.” جنگ اوکراین حداکثر از سال ۲۰۲۲ تفاوت قابل توجهی داشته است، زیرا دولتهای اروپایی در حال حاضر مستقیماً در آن با یکدیگر می جنگند.

محققان هامبورگ همچنین نتایج جنگهای جهانی پس از سال ۱۹۴۵ را بررسی کردند. تنها یک پنجم جنگ های جهانی با پیروزی نظامی برای طرف مهاجم به پایان رسید. در یک سوم، طرف مورد حمله ارتش، موضع خود راحفظ کرد. یک دهم جنگها با توقف درگیریها خاتمه یافتند و «فقط اندکی بیشتراوقات نتیجه به توافق منجر میشد، خواه آتشبس باشد یا مصالحه.» طبق گزارش سازمان ملل ۸۲،۴ میلیون نفر در در پایان سال ۲۰۲۰ در حال فرار از جنگ هستند . دراکثر کشورهایی مبدا که پناهندگان و آوارگان از آنجا آمده بودند، جنگ، جنگ داخلی یا خشونت ازسوی گروه های مسلح رخ داده است. ۶،۷ میلیون پناهنده از سوریه و از افغانستان ۲،۶ میلیون از جنگ گریختهاند.

https://www.wiso.un-hamburg.de-/fachbereich-sowi/professuren/jakobeit/forschung/akuf.html

tun22030108

                                                                                                                                                                                                                    Mahnwache für die Ukraine an der Tübinger Stiftskirche. Foto: tünews INTERNATIONAL / Mostafa Elyasian.

اطلاعات بیشتر راجع به کرونا به زبان شما در اینجا

TÜNEWS INTERNATIONAL

Related posts

Contact Us

Magazine Html